Direct naar content

Case VoiceWorks

Voiceworks bedenkt en ontwikkelt innovatieve communicatie- en samenwerkingsoplossingen voor de zakelijke markt. Een gezonde databaseomgeving is daarbij cruciaal. Omdat databasebeheer nu eenmaal niet hun corebusiness is, heeft Voiceworks besloten dit uit te besteden aan OptimaData. Bas Roos, Infrastructure Engineer bij Voiceworks, vertelt waarom.

‘OptimaData biedt zowel de expertise als de flexibiliteit die wij nodig hebben.’

Voiceworks is de Nederlandse loot aan de tak van de Europese groep Enreach. Alle organisaties binnen de groep dragen bij aan intelligente, geïntegreerde ICT- en communicatieoplossingen voor de zakelijke markt. Voiceworks is in de vijftien jaar dat het inmiddels bestaat, gegroeid van zolderkameridee tot marktleider.

We zijn inmiddels één van de grootste spelers in de Nederlandse telecom- en ICT-markt. Met ons team van ruim 350 medewerkers ondersteunen we onze partners, zodat zij op hun beurt de beste diensten kunnen leveren aan het mkb.

VoiceWorks - Enreach

Groot aanbod

Wij leveren een groot aantal oplossingen. Zo introduceerden wij bijvoorbeeld als een van de eerste organisaties Managed VoIP, een telefooncentrale in de cloud. Maar uiteraard bieden we ook mobiele abonnementen, internetverbindingen en eSIM. Om ons hele aanbod in goede banen te leiden, hebben we ook een alles-in-één managementplatform ontwikkeld, Operator, waarmee resellers en wholesalers hun hele administratie kunnen regelen, van facturatie tot klantbeheer en van dienstenbeheer tot een customerservicetool.

Uiteraard spelen we ook in op de behoefte om steeds meer op afstand te communiceren. Ons online vergaderplatform Coligo MEETINGS Pro biedt het mkb de mogelijkheid om veilig video- en chatgesprekken te starten.

Zonder databases geen diensten

Om dit allemaal te kunnen leveren, hebben we een heleboel servers draaien, en daarmee ook een heleboel databases. Neem alleen al Operator, onze portal. Met alle eindgebruikers van ons landelijk dekkende partnerkanaal heb je het over een enorm volume aan telefoontjes dat per dag wordt afgehandeld.

Elk telefoontje levert een Call Detail Record op, waarin details over het gesprek worden vastgelegd: wanneer vond het plaats, van welk nummer naar welk nummer et cetera. Maar ook informatie over bijvoorbeeld dataverkeer wordt vastgelegd. Al deze gegevens moeten opgeslagen in databases. En die databases, die moeten blijven draaien, want zonder databases kunnen wij onze diensten niet leveren.

“OptimaData biedt zowel de expertise als de flexibiliteit die wij nodig hebben.”

Bas Roos

Infrastructure Engineer

Fulltime service en brede kennis

Tot voor kort hebben we altijd zelf onze databases gebouwd en ondersteund. We hebben mensen in dienst die dat op zich goed kunnen, maar het werd steeds meer een dagtaak en is niet langer iets dat je er ‘even’ bij doet. Je kunt er dan voor kiezen om een eigen team in te richten die zich daar fulltime mee bezighoudt.

Maar als je zeker wilt stellen dat je database 24/7 blijft draaien en dat issues ook ’s nachts en in het weekend opgelost worden, heb je het al snel over een team van vier personen. Bovendien maken we nu gebruik van MySQL-databasemanagementsysteem, maar we zijn niet getrouwd met die techniek en willen graag openstaan voor de beste oplossing. Waar we dan op onze beurt de kennis weer niet voor in huis hebben.

Oplossing zonder grote investering

Dat was de reden dat we op zoek zijn gegaan naar een partner die ons daarbij kon helpen, zonder direct fiks in een eigen team van vier of meer medewerkers te hoeven investeren. We hebben een aantal mogelijke leveranciers uitgenodigd, waaronder OptimaData. Bij OptimaData hadden we direct het beste gevoel.

Ze hebben niet alleen diepgaande kennis van MySQL, maar ook van andere technieken. Zouden wij willen overstappen op iets anders, dan hebben zij de juiste mensen in huis. We zijn begonnen met een relatief beperkte samenwerking: één dag in de week ondersteuning en 24/7 support bij noodgevallen. Inmiddels is dat uitgebreid naar twee dagen in de week en overwegen we om het volledige beheer van onze databases aan hen te gaan uitbesteden.

Meer over deze ondersteuning

QuickScan

Voor we begonnen heeft OptimaData een QuickScan gedaan. Dat houdt in dat ze een diepgaande analyse doen van alle facetten van onze database-omgeving, inclusief samenhangende applicaties. Gelukkig was de overall conclusie dat we goed werk hadden geleverd. Toch kwamen er ook een aantal punten uit waarmee we met relatief weinig inspanning al direct verbeteringen konden doorvoeren. In overleg hebben we een aantal verbeteringen zelf gedaan en een aantal verbeteringen zijn door het team van OptimaData uitgevoerd.

Reguliere checks van agile omgeving

Sindsdien worden er reguliere checks gedaan, waarbij wordt gekeken of alles nog goed draait en of er zaken binnen de omgeving zijn die optimalisatie nodig hebben. En dat is belangrijk voor ons. We hebben een grote development-organisatie en er werken aardig wat ontwikkelaars aan onze producten en diensten, en dus ook aan onze databases.

We werken heel agile. Dit houdt in softwareontwikkeling in korte overzichtelijke perioden, wat in praktijk betekent dat er vaker iets kan wijzigen. Als je vandaag kijkt naar onze databases, en je doet dat over een maand weer, kan het best zo zijn dat er veranderingen zijn doorgevoerd. OptimaData monitort dit inmiddels op reguliere basis.

Migratie

Daarnaast zijn ze met grotere projecten bezig. Zo hebben wij bijvoorbeeld een database-omgeving die zodanig is opgezet, dat als de ene database overlijdt er een andere opstart. Voor dat failover-systeem in werking treedt, verstrijkt er wat tijd. Daar hebben we een nieuw platform voor gebouwd, waarop drie databases continu draaien en elkaar bijhouden. Daar moeten we naartoe migreren en OptimaData helpt ons die migratie handen en voeten te geven.

Omdat databasebeheer nu eenmaal niet hun corebusiness is, heeft Voiceworks besloten dit uit te besteden aan OptimaData. OptimaData kan de flexibiliteit bieden die wij nodig hebben.

Bas Roos

VoiceWorks
VoiceWorks

Kennis van PostgreSQL

Op dit moment willen we een nieuwe applicatie gaan gebruiken, die vraagt om PostgreSQL als database in plaats van MySQL. Wij hebben zelf weinig kennis van PostgreSQL, en bij OptimaData hebben ze die kennis in uitgebreide mate. Als wij aangeven aan welke karakteristieken onze database moet voldoen op gebied van bijvoorbeeld beschikbaarheid, redundantie en databeveiliging, dan kunnen zij aanraden hoe die database ingericht moet worden.

Vervolgens is het aan ons om daar een GO op te geven, zodat zij het voor ons kunnen bouwen en beheren.

Geen corebusiness

Voor ons zijn onze databaseomgevingen absoluut cruciaal, de kwaliteit willen we waarborgen. Voor ons is het een middel tot een doel, het is niet onze corebusiness. Wij gaan geen betere diensten leveren door zelf onze databases te beheren. Wij kunnen onze tijd beter besteden aan die dingen waarmee we toegevoegde waarde leveren aan onze wholesalepartners en klanten.

En ja, een goede databasebeheerder is daarbij belangrijk. Hoe belangrijk, dat weet je pas als je een slechte hebt, en je applicaties omvallen. Dat willen wij niet riskeren.

Jonge organisaties

De samenwerking met OptimaData verloopt heel prettig. Wij zijn een relatief jonge organisatie en zij ook. Als je bij een grote corporate organisatie aanklopt, ben je vaak gelimiteerd tot de interne processen van die organisatie en heb je te maken met een productportfolio met heel strakke randen. OptimaData kan de flexibiliteit bieden die wij nodig hebben.

Want ondanks dat we wereldwijd inmiddels een achthonderdkoppig team hebben, zijn we nog steeds niet bureaucratisch. Zo wilden we, toen de coronacrisis serieuze vormen aan leek te gaan nemen, ons online vergaderplatform Coligo MEETINGS gratis in de markt gaan zetten, zodat mensen makkelijker op afstand kunnen samenwerken.

Dat bedachten we op een vrijdagmiddag, in het weekend hebben we daar met z’n allen aan gewerkt en op maandag gingen we live. Dat typeert onze organisatie en vraagt ook een bepaalde mate van flexibiliteit van iedereen in de organisatie. Dat geeft wel aan dat een databasebeheerder die werkt met ticketsystemen, strikte procedures en lange doorlooptijden niet bij ons past. Zo’n organisatie is OptimaData dan ook niet. OptimaData is erg flexibel in de samenwerking.

Route naar effectief databasebeheer?

Wat is nu de route naar effectief databasebeheer? Een beeld krijgen hoe OptimaData dat met VoiceWorks heeft aangepakt? Om een aantal handvatten aan te reiken hebben we daar een whitepaper over geschreven. Download hier de whitepaper.